Contax 645

Najlepszy (moim zdaniem) system małoobrazkowy z AF. Małoobrazkowy, bo przecież 6cm x 4,5cm to obrazek dosyć mały w porównaniu do 4×5 cali czy większych 😉

Kiedyś, dawno temu, gdy o sprzęcie cyfrowym nikt jeszcze nie myślał, istniała firma Contax. Firma niemiecka, słynąca z precyzji i jakości swych wyrobów oraz z niedoścignionej dla większości innych producentów jakości optycznej obiektywów. Firma Contax oferowała dosyć szeroką gamę aparatów fotograficznych małoobrazkowych i średnioformatowych, ale mnie od chwili wprowadzenia na rynek fascynował, kusił, pociągał Contax 645. Unikalny aparat: średnioformatowy, na film formatu 120 i 220, o formacie klatki 6×4,5cm, z automatycznym ustawianiem ostrości, a jednocześnie modularny i uniwersalny. Wspaniała maszyna – wielozadaniowa, szybka, poręczna, gwarantująca najwyższą jakość techniczną.

Contax 645
Mały zestaw: korpus, dwa celowniki, dwa obiektywy, kaseta, osłona.

W skład kompletnego zestawu Contax 645 wchodzi wiele elementów – oczywiście korpus, obiektywy, wymienne celowniki, magazynki na film, uchwyty, będące jednocześnie pojemnikami na baterie. Już sam korpus jest interesujący i jak na swoje czasy – wyjątkowo nowoczesny. Jako jeden z niewielu oferował układ automatycznego ustawiania ostrości. O dziwo, układ ten działa bardzo sprawnie i szybko. Radzi sobie nawet w stosunkowo słabym oświetleniu. Ma tylko jedno pole ustawiani aostrości, ale za to bardzo efektywne.

Contax 645 body
Korpus. Jak widać, cała komunikacja z obiektywem i celownikiem odbywa się na drodze czysto elektrycznej.

Wszystkie połączenia z innymi elementami systemu są wyłącznie elektryczne – żadnych sprzęgieł mechanicznych. Przeniesienie napędu na magazynek filmu jest czysto elektryczne, przeniesienie danych z obiektywu i ustawianie ostrości też czysto elektryczne. Na korpusie znajdują się najważniejsze pokrętła i przełaczniki: zasilanie, blokada ekspozycji, spust, wybór trybu ekspozycji:

  • Av – ręczny dobór przysłony z automatycznym doborem czasu naświetlania – w tym przypadku zakres czasów wynosi od 1/4000s do 32s
  • Tv – ręczny dobór czasu naświetlania z automatycznym doborem przysłony – czas naświetlania może być ustawiany ręcznie w zakresie od 1/4000s do 8s, jest też opcja B.
  • M – ręczne ustawianie zarówno czasu naświetlania jak i przysłony z jednoczesną kontroją naświetlania na skali w celowniku

Korpus umożliwia korekcję ekspozycji w zakrersie -2EV do +2EV co 1/3EV przy pomocy dedykowanego, bardzo wygodnego pokrętła, a także dołączenie elektrycznego wężyka spustowego – robienie zdjęć ze statywu nie nastręcza trudności. Tym bardziej, że jest tu też funkcjonalność wstępnego unoszenia lustra przed wyzwoleniem migawki – po skomponowaniu kadru i ustawieniu ostrości, wystarczy nacisnąć dedykowany przycisk na korpusie i lustro zostaje uniesione. Teraz wystarczy wyzwolić migawkę – oczywiście najlepiej za pomocą wężyka spustowego. Na korpusie zanajduje się też przełącznik, umożliwiający wybór sposobu pracy układu automatycznego ustawiania ostrości. Do wyboru mamy ustawianie ciągłe ze śledzeniem ostrości oraz ustawianie ostrości z jej zablokowaniem po ustawieniu. Innym przełącznikiem możemy wybierać sposób przesuwu filmu: albo zdjęcia pojedyncze – każde zdjęcie wymaga osobnego wciśnięcia spustu, albo zdjęcia seryjne – przytrzymanie wciśniętego spustu powoduje wykonanie serii zdjęć z prędkością do 2,5 klatek na sekundę – a w serii tyle zdjęć, ile mamy do dyspozycji na filmie w magazynku. Ten sam przełacznik pozwala też na włączenie samowyzwalacza – mamy do wyboru opóźnienie 2 sekundy lub 10 sekund. W przypadku konieczności bardzo precyzyjnego naświetlenia filmu można zastosować tryb A.B.C. – jest to funkcja automatycznego bracketingu na trzech kolejnych klatkach. Do wyboru jest skok 0,5EV lub 1EV. W zależności od aktywnego trybu kontroli ekspozycji, A.B.C. działa następująco:

  • Av – zmieniany jest czas naświetlania
  • Tv – zmieniana jest przysłona
  • M – zmieniany jest czas ekspozycji

Jeżeli zmieniany automatycznie parametr osiąga granicę zakresu, to wtedy zmieniany jest drugi parametr. Ważne jest również to, że przy zastosowaniu A.B.C. pomiar światła wykonywany jest niezależnie dla każdej klatki z serii, dzięki czemu następuje automatyczna kompensacja dla zmieniających się warunków oświetleniowych. Jeżeli takie działanie jest niepożądane, to można zablokowac pomiar światła dla całej serii trzech klatek poprzez przełaczenie wyłącznika apoaratu w pozycję AEL, co powoduje zablokowanie pomiaru światła na zmierzonej ostatnio wartości.

Contax 645 grip
W uchwycie znajduje się miejsce na akumulator.

Zasilanie może być realizaowane na kilka sposobów. Standardowo zasilanie zapewnia bateria (lub akumulator) 2CR-5, umieszczona w uchwycie aparatu. Wymiana baterii jest bardzo prosta – przekręcamy pokrętło zabezpieczające uchwyt, zsuwamy uchwyt z korpusu i wymieniamy baterię, po czym wsuwamy uchwyt na korpus i blokujemy przekręcając pokrętło zabezpieczające. Contax Battery Holder MP-1 – powiększony uchwyt, zastępujący uchwyt standardowy. Uchwyt ten z jednej strony zapewnia możliwość trzymania aparatu zarówno w pionie jak i w poziomie, ale także pozwala na jednoczesne zastosowanie baterii 2CR-5 i czterech baterii AA. Użytkownik ma możliwość ręcznego przełączenia zasilania – kiedy wskaźnik poziomu naładowania baterii zaczyna migać, przełączamy zasilanie na drugie źródło. Contax Power Pack P-8 – umożliwia zastosowanie czterech baterii lub akumulatorów formatu AA, a do aparatu jest dołączany za pośrednictwem kabla o długości 1,5m – można w mroźną pogodę trzymać baterie pod kurtką, dzięki czemu nie stracą pojemności z powodu niskiej temperatury. Contax Power Pack P-8D – umożliwia zastosowanie czterech baterii formatu D – również podłączenie za pomocą kabla, co umożliwia nawet w mroźną pogodę całodzienne fotografowanie.

Matówka jest wymienna.

matówka
Standardowa matówka Contax-a 645.

Dostępne są trzy matówki:

  • MFS-2 – standardowa, dostarczana wraz z korpusem, zawiera pole ustawiania ostrości oraz pole pomiaru punktowego, a całe pole jest matowe.
  • MFS-1 – zawierająca kliny dalmiercze w układzie poziomym, otoczone polem mikropryzmatycznym – świetnie się sprawdza wszędzie tam, gdzie chcemy ustawiać ostrość ręcznie
  • MFS-3 – cała matowa, ale z liniami poziomymi i pionowymi, rozstawionymi co 10 mm – idealna w zastosowaniach z kontrolą perspektywy (np. przy zastosowaniu mieszka umożliwiającego pokłony obiektywu) oraz wszędzie tam, gdzie konieczna jest precyzyjna kontrola kompozycji.

Wymiana matówki jest na tyle prosta, że bez problemu można jej dokonać w warunkach polowych. Nie są niezbędne żadne szczególne narzędzia. Tak, sam korpus ma w sobie funkcjonalność pomiaru światła. Nie potrzebuje żadnego celownika, aby mierzyć światło. Bez zamontowanego celownika albo też z założonym kominkiem korpus mierzy światło w trybie centralnie ważonym, natomiast z celownikiem pryzmatycznym umożliwia wybór pomiędzy pomiarem centralnie ważonym a punktowym. Zakres pomiaru zawiera się w granicach od 3EV do 18EV dla pomiaru punktowego oraz od 1EV do 21EV dla pomiaru centralnie ważonego (dla ISO 100, f/2.0).

Contax 645
Miejsce na kominek lub celownik pryzmatyczny.

Wyświetlacz jest wbudowany w korpus, więc jest widoczny w każdym celowniku. Styki elektryczne są wykorzystywane do komunikacji z celownikiem wyposażonym w punktowy pomiar światła.

Na korpusie można zamontować jeden z dwóch dostępnych celowników: albo celownik typu „kominek”, albo celownik pryzmatyczny, umożliwiający celowanie z poziomu oka oraz zastosowanie punktowego pomiaru światła.

Contax 645 finder
Celownik pryzmatyczny.

Contax 645 finder
Stopka do lampy błyskowej i poniżej przełącznik trybu pomiaru światła.

Na wierzchu celownika pryzmatycznego znajduje się gorąca stopka do lampy błyskowej. Soptka ta jest zgodna z lampami systemowymi Contaxa, a więc zapewnia dosyć zaawansowane jak na średni format sterowanie błyskiem. Drugi interesujący element to przełącznik sposobu pomiaru światła: możemy wybrać pomiar centralnie ważony albo punktowy.

Contax 645 finder
Z boku celownika znajduje się dźwignia, pozwalająca zasłonić wizjer.

Jest też do dyspozycji zasłonka celownika – bardzo się przydaje wtedy, gdy robimy zdjęcia nie trzymając oka przyłożonego do celownika – pozwala na uniknięcie zafałszowania pomiaru światła przez światło wpadające do aparatu poprzez celownik.

Contax 645
Kominek w stanie złożonym jest mały i niepozorny.

Contax 645
Po rozłożeniu okazuje się, że nie tylko mamy pomiar światła (w korpusie), ale też lupę, wbudowaną w kominek.

Contax 645 display
Wyświetlacz, wbudowany w korpus.

Wyświetlacz wbudowany w korpus jest dobrtze zaprojektowany – widać na nim co trzeba bez zbytniego „gadulstwa”. Pokazuje stan baterii, numer klatki, sposób pomiaru, potwierdzenie ustawienia ostrości, przysłonę, czas naświetlania oraz drabinkę korekcji. Bardzo ważnym elementem systemu są magazynki na film. Pozwalają załadować film formatu 120 lub 220, a jest też dostępna wersja z ceramiczną płytką dociskową, zapewniającą idealną płaskość filmu dziękiprzysysaniu go do płytki przez podciśnienie wytwarzane w momencie wyzwolenia migawki.

Contax 645 roll casette
Kaseta na film, rozłożona na części.

Magazynek zawiera wkładkę, na którą zakłada się film. Trzeba przyznać, że prowadzenie filmu jest bardzo dobre – nawet w standardowym magazynku film leży płasko.

Contax 645 roll casette
Na każdej kasecie znajduje się pokrętło do ustawiania czułości filmu.

Na magazynku są dosyć istotne elementy nastawcze: ustawianie czułości filmu w zakresie od ISO 6 do ISO 6400 – możliwe jest również zastosowanie filmu z kodem DX – w tym przypadku zakres czułości rozciąga się od ISO 25 do ISO 5000, oraz przełącznik wielokrotnej ekspozycji. Jest tu też szyberek, pozwalający na odłączenie magazynka z założonym filmem bez obawy zaświetlenia filmu.

Zapas filmów można załadować do magazynków, ale też można je mieć założone na wkładki, a wkładki w pudełkach do tego przeznaczonych.

Contax 645 film insert
Pudełko z wkładką.

Do Contaxa 645 jest dostępny całkiem spory wybór obiektywów:

  • Carl Zeiss T* Distagon 35mm f3.5 (IF) AF
  • Carl Zeiss T* Distagon 45mm f2.8 (IF) AF
  • Carl Zeiss T* Distagon 55mm f2.8 (IF) AF
  • Carl Zeiss T* Planar 80mm f2 AF
  • Carl Zeiss T* Sonnar 140mm f2.8 (IF) AF
  • Carl Zeiss T* Sonnar 210mm f4 (IF) AF
  • Carl Zeiss T* Tele-Apotessar 350mm f/4.0 ULD AF

Oraz dwa obiektywy specjalne:

  • Zoom: Carl Zeiss Vario-Sonnar T* f/4.5 45-90mm
  • Makro o skali odwzorowania 1:1: Carl Zeiss T* Apo-Makro Planar 120mm f4 (ED)

No i telekonwerter: Carl Zeiss T* 1.4X Mutar AF Teleconverter

Co ciekawe, obiektywy Contaxa mają wbudowane silniki ultradźwiękowe do ustawiania ostrości – wyjątek stanowi tylko obiektyw makro, w którym ostrość ustawia się ręcznie. Do gamy obiektywów dochodzą pierścienie pośrednie, przenoszące komplet informacji pomiędzy obiektywem i korpusem.

Planar 80mm f/2,8.
Obiektyw standardowy – Planar 80mm f/2,8.

Sonnar 210mm f/4.
Krótki teleobiektyw – Sonnar 210mm f/4.

etension tube
Dostępny jest też pierścień pośredni.

Przydatną, a wcale nie tak powszechną cechą Contaxa 645 jest naświetlanie podstawowych informacji o ekspozycji na krawędzi klatki.

opis_klatki
Bardzo przydatną rzeczą jest nadrukowywanie przez Contax-a 645 parametrów ekspozycji na brzegu filmu.

Można tu znaleźć czas naświetlania (w tym przypadku 1/125s), wartość przysłony (F/8.0), tryb sterowania ekspozycją (Av, czyli ręczne ustawienie przysłony z automatycznym doborem czasu naświetlania), informację o obiektywie (w tym przypadku obiektyw 210mm f/4) oraz o formacie zastosowanego filmu (tu format 120). Co można dzisiaj powiedzieć o Contaxie 645? To nadal jest świetny aparat fotograficzny. Jego modularność i całkiem spory wybór obiektywów pozwala stosować go do rozmaitych zadań. Rozmiar klatki 6×4,5 cm powoduje, że aparat jest całkiem poręczny, bez problemu robi się nim zdjęcia z ręki, a jednocześnie uzyskuje się bardzo wysoką jakość obrazu – z jednej strony dzięki stosunkowo dużej powierzchni klatki, wynoszącej około 2700 mm2 – dla porównania standardowa klatka fimu małoobrazkowego lub sensora z lustrzanki FX (pełnoklatkowej) ma powierzchnię około 840mm², a sensor lustrzanki formatu DX ma powierzchnię około 373mm².

Dodaj komentarz